Feelif: Nova dimenzija dostopa do informacij za slepe in slabovidne

Med 40 in 50 tisoč ljudi v Sloveniji se po podatkih Zveze društev slepih in slabovidnih srečuje s hudimi okvarami vida. V svetovnem merilu se s tem sooča 285 milijonov ljudi. Slovensko podjetje Feelif je med vodilnimi na svetu, ki s pomočjo taktilnih mrež za zaslone tablic ali androidnega mobilnega telefona, slepim in slabovidnim omogoča konzumiranje digitalnih vsebin.

Feelif_team2_web.jpg

Podjetje Feelif, uradno ustanovljeno leta 2015, trenutno ponuja tri produkte in navdušuje uporabnike od ZDA, Evrope, Kitajske, in oddaljenih krajev kot je otok Guam sredi Tihega oceana. Feelifovi produkti so do danes prejeli številne večje in manjše nagrade, med pomembnejšimi gotovo letošnje prvo mesto na World Summit Awards v kategoriji inkluzija in opomočenje. Feelif je bil izbran med 430 prijavljenimi projekti.


Rebeka Žerovnik, pri Feelifu zadolžena za mednarodni razvoj in širitev na nove trge, je pojasnila, kje je razvoj produktov trenutno in kakšna je vizija podjetja za prihodnost.


Za začetek: Feelif trenutno ponuja tri produkte - Feelif Gamer, Feelif Creator in Feelif Pro. Kako se razlikujejo in kako zahtevni so za uporabo?

Osnovnih funkcij Feelifa se lahko uporabniki ob pomoči priučijo le v parih minutah. Spoznati morajo pet preprostih gest za premikanje znotraj Feelif območja. Osnovni model - pametni telefon Feelif Gamer ponuja praktične aplikacije kot je telefon, kamera, spletni brskalnik, galerija, omejen dostop to taktilnih iger in knjig. Tablica Feelif Creator vsebuje vse kar Feelif Gamer z dodatkom izobraževalnih vsebin. Tablica Feelif Pro pa poleg vsega omenjenega omogoča tudi ustvarjanje lastnih vsebin s pomočjo naše posebne aplikacije. Smo prvi na svetu, ki omogočamo izdelavo digitalnih taktilnih knjig, kar je še posebej uporabno za učitelje.


Feelifove naprave spadajo med tehnične pripomočke in so v Sloveniji sofinancirane v višini 320 evrov s strani Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje (ZPIZ). To je še vedno relativno malo, saj se cene naprav gibljejo med 700 in 2500 evri. Ali iščete tudi nove načine širjenja dostopnosti do vaših rešitev?

Feelif Gamer, Creator und Pro.jpg

Feelifova tehnologija je trenutno na voljo le s pri nas predelanimi komercialnimi pametnimi napravami. Razlog za trenutno ceno in potrebo po nakupu naše pametne naprave izhaja iz dejstva, da vsi pametni telefoni in tablice niso tehnični dovolj zmogljivi za optimalno delovanje naše programske opreme. Zato za zagotavljanja kakovosti v podjetju izbiramo in prilagajamo za naše taktilne mreže primerne pametne naprave. V prihodnosti si želimo ponuditi tudi rešitve, ki bi jih lahko uporabniki uporabili na lastnih napravah. To bo mogoče v skladu z rastjo podjetja in dodatnim razvojem.

Pri so-financiranju v Sloveniji lahko slepi in slabovidni uporabniki za Feelif naprave uveljavijo vrednotnico na ZPIZ za tehnične pripomočke, ki je namenjena sofinanciranju telefona, tablice ali računalnika. Prizadevamo si, da bi imele Feelifove naprave ločeno vrednotnico in bi Feelifova programska oprema postala samostojna izbira na listi tehničnih pripomočkov, kar bi dodatno povečalo dostopnost. Naj dodam, da je v primerjavi z ostalimi rešitvami za dostop do grafičnih informacij, ki obstajajo na svetovnem trgu, Feelif zelo ugoden. HyperBraille grafični zaslon stane kar 30.000 evrov.


Koliko ljudi je trenutno v ekipi in ali je med vami tudi oseba z neposrednimi izkušnjami s slepoto ali slabovidnostjo?

Ekipa je trenutno majhna, sestavlja jo devet ljudi. Pri razvoju so nam v veliko pomoč člani društva slepih in slabovidnih, do nedavnega je z nami sodeloval tudi Miha, ki je vid izgubil že v otroštvu in nam je veliko pomagal pri zasnovi in testiranju idej. Sedaj se posveča drugim lastnih kariernim izzivom. Ekipi se je prek kratkim pridružil Timotej, ki se sooča s slepoto šele dve leti, s svojim znanjem in navdušenjem nad Feelifovo tehnologijo, pa nam bo pomagal pri prodajnih in marketinških aktivnostih.


Feelif je v zadnjih treh letih prejel paleto nagrad. Kako vam še pomagajo poleg grajenja kredibilnosti in krepitve blagovne znamke?

Z zmagami na tekmovanjih smo prejeli veliko medijske pozornosti, ki je pomagala pri širjenju glasu o naši rešitvi. Nekatere nagrade so bile finančne in so nam omogočile širitev ekipe in hitrejši razvoj tehnologije. Letos smo prejeli naslov svetovnega prvaka (WSA Global Champion) in s tem postali najboljša digitalna rešitev na svetu v kategoriji vključevanja in opolnomočenja. Tovrstna priznanja nam potrjujejo, da smo na pravi poti in lahko spremenimo svet za številne ljudi. Tako tiste, ki jih prizadene slepota ali slabovidnost kot za osebe okoli njih.


Feelif je na voljo neposredno potrošnikom, tudi prek vaše spletne strani. Kako še pridobivate stranke? Kaj se je izkazalo za najbolj učinkovit pristop?

Nabor kupcev je zelo širok, vezan pa predvsem na jezike, v katerih so dostopne naše vsebine. To so trenutno slovenščina, nemščina, angleščina, francoščina, švedščina, turščina, počasi tudi kitajščina, pripravljamo še italijansko in norveško različico.

Opazili smo, da je za nas najboljši pristop k širitvi na trgu udeleževanje konferenc in sejmov - tja pridejo slepi in slabovidni, njihovi učitelji, starši. Udeležba na specializiranih dogodkih nam omogoča spremljanje novih trendov in inovacij po svetu, na teh dogodkih večinoma spoznamo distributerje, kar nam odpira nova vrata in širi obzorja. Trenutno se veliko ukvarjamo s širjenjem distribucijske mreže. Imamo tri uradne distributerje (v Avstriji, Turčiji in na Švedskem), ter osem partnerjev, ki opravljajo predstavitve naprav in tržne raziskave na svojih trgih - v Kanadi, ZDA, Rusiji, Italiji, Nemčiji, na Norveškem in v Veliki Britaniji. Dobili smo tudi zelo dobrega poslovnega partnerja za Kitajsko.


Kitajska slovi po izdelavi kopij zahodnih rešitev, ki nato preplavijo kitajski trg. Vas ni strah, da bi se to zgodilo tudi Feelifu?

Zaradi patentirane tehnologije in dobrega partnerja se tega ne bojimo. Smo optimistični glede kitajskega trga, saj je že zaradi same velikosti zelo perspektiven.


Sodelujete v programu DIH, namenjenu iskanju poti za vključevanje digitalnih rešitev v zdravstveni sistem. Glede na to, da Feelif ni medicinski ampak tehnični pripomoček, kakšna so vaša pričakovanja od programa? Kako vam koristi?

Drži, da v Sloveniji za sofinanciranje naprav ne potrebujemo validacije naprav kot medicinskih pripomočkov, saj napravo sofinancira ZPIZ in ne ZZZS. Vendar za preostali evropski trg potrebujemo ustrezne certifikate. Trenutno se ukvarjamo s pripravo tehnične mape in organizacijo medicinske raziskave, ki sta potrebni za CE certifikacijo. Program DIH nam pomaga pri spoznavanju, kako so se s tem soočala druga slovenska podjetja in kako to dokumentacijo najustrezneje pripraviti za naš primer. Sofinanciranje nakupa naprav je v vsaki državi drugače. V Skandinaviji na primer, so tehnični pripomočki v celoti financirani s strani države. V Veliki Britaniji nimajo tovrstnih sofinanciranj, imajo pa fundacije, ki so pripravljene pokriti stroške nakupa naprav za šole in javne ustanove.


Kakšni so vaši prihodnji izzivi?

Naslednji korak v produktnem razvoju je razvoj platforme, ki bo omogočala tudi izmenjavo in prodajo s strani uporabnikov ustvarjenih vsebin. Naš največji izziv je želja po hitrejši širitvi, za kar potrebujemo dodatno investicijo. Drugi dejavnik počasnejšega razvoja, kot bi si ga želeli, je dejstvo, da je tehnologija nova in se z njo še ne ukvarja veliko igralcev. Zato veliko delamo z distributerji in institucijami po EU in svetu.


Ni novost vaše tehnologije tržna prednost?

Na prvi pogled to drži, a bi se lahko širili hitreje, če bi bila tehnologija bolj prepoznana. V podjetjih, ki se posvečajo reševanju dostopnosti grafičnih vsebin, prej vidimo nove poslovne partnerje kot konkurenco. Sodelujemo že s podjetjem Humanware, svetovnim izdelovalcem tehničnih pripomočkov. Njihovo tablico BrailleNote Touch smo nadgradili s Feelifovo vsebino in jo tako naredili še bolj dostopno slepim in slabovidnim uporabnikom.